Jak Ford buduje samochody elektryczne? Ambitny plan i ważne wartości, także w Europie

Nowy Transit Custom będzie produkowany w Turcji przez firmę Ford Otosan
W pierwszej połowie 2023 roku zostanie wprowadzona do produkcji nowa gama Forda Customa, obejmująca vana Transita Customa i wersję osobową Tourneo Custom. Wraz z w pełni elektrycznymi wersjami obu modeli będzie to najszersza gama Transita Customa, jaka kiedykolwiek została zaoferowano europejskim klientom.
Wszystkie wersje Transita Customa nowej generacji będą budowane przez Ford Otosan – spółkę joint venture Forda w Turcji, w Kocaeli, będącą głównym centrum produkcyjnym gamy Forda Transita.
Ciekawostką jest, że następna generacja 1-tonowego samochodu użytkowego Volkswagena również będzie powstawała w Kocaeli. Zwiększy to skalę produkcji platform pojazdów obu marek i pozwoli zwiększyć satysfakcję klientów, poprzez szybsze wprowadzanie na rynek większej liczby nowoczesnych rozwiązań.
Gama Transita Customa nowej generacji, wliczając wersje w pełni elektryczne, umocni pozycję Forda jako marki nr 1 w sektorze pojazdów dostawczych w Europie – powiedział Stuart Rowley, prezes Ford of Europe. – Transit Custom to klejnot w naszej koronie pojazdów użytkowych i kluczowy model, napędzający rozwój naszej gamy pojazdów użytkowych, kluczowy także dla zrównoważonego rozwoju rentownej działalności Forda w Europie na przyszłym, zelektryfikowanym rynku motoryzacyjnym.
Elektryfikacja gamy samochodów dostawczych
Do roku 2024 cała gama pojazdów użytkowych Forda będzie zdolna do bezemisyjnej eksploatacji, w pełni elektryczna lub napędzana układami hybrydowymi typu plug-in. Natomiast do 2030 roku dwie trzecie sprzedawanych pojazdów dostawczych Forda zostanie w pełni zelektryfikowanych lub wyposażonych w napęd hybrydowy plug-in.
Wiemy, że w okresie przejściowym nie wszyscy operatorzy flot pojazdów dostawczych dokonają tak radykalnej wymiany samochodów z konwencjonalnym napędem spalinowym na pojazdy w pełni elektryczne. Dlatego właśnie niezbędna jest paleta zróżnicowanych układów napędowych, od miękkich hybryd po hybrydy typu plug-in, które nadal stanowią istotną część gamy Transita Customa nowej generacji.
Dalsza ekspansja Forda na rynku pojazdów dostawczych ma kluczowe znaczenie dla rentowności firmy w Europie. Wzrost ten jest wspierany przez nowe produkty i usługi, wprowadzane we współpracy z rozległą siecią partnerów, budujących wersje specjalne pojazdów użytkowych, przy czym strategiczny sojusz Forda z Volkswagenem i spółką joint venture Ford Otosan zapewnią efektywny kosztowo rozwój i zaopatrzenie w komponenty.
Dziś rozpoczynamy kolejną strategiczną inwestycję, która pomoże kształtować przyszłość branży motoryzacyjnej. Zakłady w Kocaeli zostaną przekształcone w pierwsze i jedyne w Turcji zintegrowane centrum produkcyjne montażu pojazdów elektrycznych i akumulatorów. Uważamy tę inwestycję, rozłożoną w czasie na ponad dekadę za przyszłościowe posunięcie strategiczne. Chciałbym podziękować firmie Ford Motor Company za zaufanie, jakim obdarzyła Turcję oraz Ford Otosan, dzięki którym ta znacząca inwestycja stała się możliwa – powiedział Ali Koç, prezes Ford Otosan i wiceprezes zarządu Koç Holding.
Ford Otosan - centrum Forda Transita Customa
Związki pomiędzy Koç Holding i Fordem sięgają 1928 roku, a dziś Ford Otosan jest wiodącą firmą w tureckim przemyśle samochodowym, oraz jedną z najdłużej działających i odnoszących największe sukcesy spółek joint venture w światowym przemyśle samochodowym.
Zakłady Ford Otosan w Kocaeli zostały otwarte w 2001 roku, a od 2004 roku są w skali globalnej wiodącym zakładem Forda, produkującym kolejne generacje Forda Transita Customa, oraz Transita o DMC 2 ton. Gama Fordów Courier jest produkowana w zakładzie Ford Otosan Yenikoy Assembly Plant, również zlokalizowanym w Kocaeli. w sumie około 85 procent sprzedaży całej rodziny pojazdów dostawczych Transit wyjeżdża z bram zakładów Ford Otosan w Turcji.
Ford Otosan poinformował w grudniu ubiegłego roku, że planuje zainwestować ponad 2 miliardy euro w zwiększenie produkcji pojazdów i pakietów akumulatorów w Kocaeli, oraz że spodziewa się wzrostu zatrudnienia o około 3 tysiące pracowników.