Ford Mustang Mach-E

Rosnąca świadomość ekologiczna sprawia, że jako kierowcy coraz częściej rezygnujemy z pojazdów z tradycyjnymi jednostkami napędowymi na rzecz samochodów przyjaznych dla naszego otoczenia. Nie chcemy jednak tracić swobody przemieszczania się, jaką daje posiadanie samochodu, dlatego naszym wyborem jest hybrydowy układ napędowy.
Kierowcy, którzy decydują się na zakup hybrydy mają do wyboru trzy rodzaje samochodów – HEV, MHEV i PHEV. Co oznaczają te skróty? Jak działają pojazdy wyposażone w konkretny typ napędu hybrydowego?
Skrót HEV pochodzi z języka angielskiego, określa się nim auta z klasycznym napędem hybrydowym. Cechą napędu typu HEV jest możliwość pokonywania krótkich odcinków tras wyłącznie na napędzie elektrycznym. Auta tego typu nie wymagają jednak ładowania. Energia niezbędna do pracy elektrycznej jednostki napędowej pochodzi z rekuperacji, czyli odzyskiwania energii kinetycznej pojazdu w trakcie hamowania i jej zamiany na energię elektryczną. Silnik elektryczny w napędzie HEV wspomaga pojazdy przy ruszaniu i wspiera jednostkę spalinową podczas jazdy, co skutkuje ograniczeniem spalania.
To co odróżnia „miękką hybrydę” od klasycznej jest mniejszy udział jednostki elektrycznej w ogólnej pracy układu napędowego. Silnik elektryczny miękkiej hybrydy jest słabszy, mniejszy jest również akumulator zasilający jednostkę elektryczną. Z tego względu układ MHEV jest wykorzystywany przede wszystkim w mniejszych i lżejszych pojazdach z segmentu miejskiego.
Samochód określany jako plug-in Hybrid Electric Vehicle odróżnia od napędów HEV i MHEV obecność gniazdka ładowania pojazdu. Samochody hybrydowe typu plug-in stanowią najpełniejsze połączenie klasycznej motoryzacji i elektromobilności. Z jednej strony zastosowany w nich układ napędowy pozwala na bezemisyjne pokonywanie nawet kilkudziesięciokilometrowych dystansów, z drugiej zapewnia swobodę przemieszczania się niezależnie od infrastruktury ładowania. Po wyczerpaniu energii zmagazynowanej w akumulatorze pojazd działa w trybie klasycznej hybrydy, tym samym oferując duży zasięg podróży.
Hybrydy typu plug-in cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem kierowców. Decyduje o tym przede wszystkim bardzo duża pojemność akumulatora, która umożliwia pokonywanie codziennych dystansów w trybie bezemisyjnym. Jednocześnie możliwość doładowywania samochodu w domu wpływa na obniżenie kosztów paliwa. Co ważne, część energii zasilającej silnik elektryczny pochodzi z rekuperacji, a akumulator nigdy nie rozładowuje się do końca.
Ważnym aspektem w cyklu miejskim jest również świadome ograniczenie emisji spalin. Kierowca samochodu typu PHEV może pokonywać codzienne dystanse w trybie bezemisyjnym, jednocześnie ciesząc się swobodą podróżowania na duże odległości bez konieczności planowania trasy z perspektywy dostępności publicznych punktów ładowania. To na chwilę obecną najlepszy kompromis, jaki możemy wypracować pomiędzy restrykcyjnymi normami ochrony środowiska a swobodą przemieszczania się wpisaną w posiadanie własnego samochodu.